wtorek, 8 stycznia 2013

Żytni chleb sezamowy

Chleb na zakwasie, bez zagniatania. O lekko kwaśnym smaku, z widocznymi ziarenkami sezamu w przekroju. Bardzo prosty do wykonania, chociaż wyrasta 15 godzin. Robi się praktycznie sam, a nasza rola polega tylko na wymieszaniu składników i przełożenia ciasta do formy. Przepis pochodzi z bloga Smakowitychleb.





Składniki:
  • 130 g aktywnego zakwasu żytniego
  • 250 g mąki żytniej typ 720
  • 2 łyżeczki soli
  • 50 g sezamu
  • 250 ml ciepłej wody


Wszystkie składniki należy wymieszać w misce do uzyskania jednolitego ciasta. Formę (użyłam keksówki o  wymiarach górnych krawędzi 26cm x 12cm) natłuścić, wysypać mąką z pełnego przemiału (albo bułką tartą lub otrębami), aby chleb się nie przykleił. Ja wyłożyłam formę papierem do pieczenia, papier posmarowałam i wysypałam sezamem oraz otrębami owsianymi. Do tak przygotowanej formy należy przelać ciasto.

Foremkę przykryć np. lnianą ściereczką lub folią spożywczą (ja wsadziłam foremkę do jednorazowej reklamóweczki, którą uformowałam tak, aby nad ciastem tworzyła kapturek i nie przyklejała się do ciasta w czasie wyrastania) i odłożyć w ciepłe miejsce na ok. 15 godzin (u mnie ciasto stało po prostu w kuchni w temp. pokojowej). 

Przed upływem czasu wyrastania rozgrzać piekarnik do 220 stopni. Przed włożeniem do piekarnika chlebek można ostrożnie posmarować wodą i delikatnie posypać sezamem.

Ciasto delikatnie (aby nie opadło) wstawić do nagrzanego piekarnika i piec ok. 35 minut. Po wyjęciu chlebka chwilę odczekać, następnie wyjąć z formy. Najlepiej studzić na kratce. Kroić, kiedy ostygnie.


Wyrośnięty chlebek

1 komentarz:

  1. Lubię chleb, który robi się sam :) Dawno już się u mnie nie robił, przypomnałaś mi. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Skomentuj!

Drukuj

Zobacz także:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...