wtorek, 18 grudnia 2012

Smażone bułeczki nadziewane ziemniaczanym farszem

Już dawno chciałam zrobić пирожки - rosyjskie bułeczki z nadzieniem, które się piecze lub smaży. Dzisiaj przygotowałam wersję smażoną z ciasta drożdżowego. Nadzienie do takich bułeczek praktycznie może być dowolne. Przepis zaczerpnęłam z rosyjskiego bloga Alii (przepis na ciasto, przepis na nadzienie). Z poniższego przepisu wychodzi ok. 13 sztuk.


Składniki na ciasto:
  • 500g mąki pszennej
  • szklanka mleka 
  • 30g świeżych drożdży
  • łyżeczka cukru
  • 1 duże jajko (lub 2 małe)
  • 2-3 łyżki oleju
  • 1/2 łyżeczki soli

Drożdże i cukier rozpuścić w letnim mleku. Odstawić na ok. 5 min. Dodać pozostałe składniki i zagnieść ciasto. Wyrabiać ok. 15-20 min. Wyrobione ciasto przykryć ściereczką i ostawić do wyrastania na ok. 1 godzinę.

Składniki na nadzienie:
  • ok. 650g ugotowanych ziemniaków
  • 2 cebule
  • przyprawy: sól, pieprz, majeranek, kminek, pieprz cayenne, gałka muszkatołowa

Cebulę obrać, pokroić w kosteczkę i podsmażyć na oleju. Ziemniaki utłuc tłuczkiem lub zmielić. Do ziemniaków dodać podsmażoną cebulkę i doprawić. Dobrze przyprawić. Nadzienie trzeba dobrze przyprawić - jeśli smakuje nam farsz, to będzie nam smakować całe danie:)

Wyrośnięte ciasto podzielić na równe części. 

Z każdej części uformować kuleczkę. Każdą kuleczkę dobrze rozpłaszczyć ręką. Na środek powstałego placka nałożyć nadzienie w postaci kulki. Brzegi placuszka złożyć i zlepić tak jak zlepiamy pierogi, tylko rantem do góry. Zlepioną bułeczkę spłaszczyć dłonią. Powstanie bułeczka o wrzecionowatym kształcie.


Brzegi placuszka złożyć i zlepić tak jak zlepiamy pierogi, tylko rantem do góry. 


Zlepioną bułeczkę spłaszczyć dłonią. Powstanie bułeczka o wrzecionowatym kształcie.


Takie bułeczki smażyć na rozgrzanym oleju do złotego koloru. Nie wymagają długiego smażenia. Po usmażeniu układać na talerz wyłożony ręcznikiem papierowym.

Bułeczki bardzo mi smakowały, jednak muszę popracować nad ich smażeniem. Smażyłam je na patelni, na sporej ilości oleju. Jednak oleju chyba było zbyt mało, bo boki bułek nie mogły się przyrumienić. Myślę że oleju musi być tyle, żeby sięgał on do połowy boku bułeczki. Być może lepiej byłoby użyć do smażenia niedużego garnka zamiast patelni (warstwa oleju byłaby w nim grubsza) i smażyć stopniowo, mniejsze ilości na jeden raz. Mój olej chyba miał za wysoką temperaturę (mimo iż położone na nim bułeczki nie skwierczały), bo bardzo szybko brązowiały.

Ogólnie jednak jestem zadowolona z efektu. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, nie są pracochłonne, czy trudne do wykonania, a składniki na nie zwykle są pod ręką. Myślałam, że będą tłuste, ale wcale nie chłoną oleju. Zamierzam wykonać je też z innymi farszami. Podałam je z kefirem na obiad jako samodzielne danie.

12 komentarzy:

  1. Takie same robila moja babcia :) zamarzyly mi sie takie babcine wlasnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. cos jak ruskie pieogi w bułce! musi być pyszne :D mmmm

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Planuję zrobić je kiedyś właśnie z farszem typowym dla ruskich pierogów (ziemniaki + twarog) ;)

      Usuń
  3. Czy mogłabyś podać przepis na ciasto w wersji pieczonej?

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dziękuję za przepis pierożki wyszły przepyszne. Zastosowałam się do Twojej sugestii odnośnie farszu i skończyłam go doprawiać dopiero gdy sam w sobie był bardzo smaczny (miałam mało majeranku, ale dodałam wędzony boczek przysmażony, pieprz seczuański i mielony kminek). Poszłam na całość i od razu zrobiłam podwójną proporcję ;-) Moje ciasto potrzebowało mniej mąki, ale przy drożdżowym to zawsze jest kwestia wilgotności mąki. Pozdrawiam. Beata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że smakowało! Dodanie podsmażonego wędzonego boczku do tego farszu to świetny pomysł! Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. We wroclawiu mozna takie kupic na pewnym "ekologicznym" bazarze oraz w malej knajpce. Wlasnie robie te smakolyki z moim 3,5 letnim synkiem.
    Pozdrawiamy
    Michal i Marcin

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że przepis się przydał! :) Pozdrawiam!

      Usuń
  6. Zrobilam z nadzieniem jak do golabkow, tez wyszly pyszne 😋

    OdpowiedzUsuń
  7. Własnie zrobiłem teraz z nadzieniem do pierogòw ruskich ocenie po komsunkcij 😆

    OdpowiedzUsuń
  8. Wyszły lepsze, niż sądziłam.

    OdpowiedzUsuń

Skomentuj!

Drukuj

Zobacz także:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...