piątek, 7 marca 2014

Chleb żytnio-orkiszowy na zakwasie z kaszą jęczmienną

To mój kolejny eksperyment wykorzystania kaszy w wypieku pieczywa i następna propozycja do akcji "Zainspiruj się kaszą!", która kończy się 10 marca. Chlebek jest smaczny, bardziej wilgotny niż inne chleby na zakwasie.



Składniki:

Zaczyn:
  • 200 g mąki żytniej (typ 720)
  • 150 g aktywnego zakwasu, dokarmionego kilka godzin wcześniej
  • 200 ml wody

Ciasto właściwe:
  • 205 g mąki orkiszowej (typ 630)
  • 270 g ugotowanej kaszy jęczmiennej KUPIEC
  • 90-100 ml wody*
  • 2 łyżki otrąb owsianych KUPIEC
  • 1 łyżka płatków owsianych
  • 1 i 1/2 łyżeczki soli
  • cały zaczyn
  • do posypania: płatki owsiane, słonecznik lub sezam

* ilość wody może zależeć od gęstości zakwasu

Składniki zaczynu wymieszać i odstawić w przykrytej misce na ok. 8-10 godzin, najlepiej na całą noc.

Po tym czasie do zaczynu dodać wodę oraz pozostałe składniki i dokładnie wymieszać. Przykryć i zostawić na ok. 1.5-2 godz. Następnie Przełożyć do wyłożonej papierem do pieczenia keksówki (piekłam w foremce silikonowej, więc nie wykładałam jej ani nie smarowałam, ale wysypałam jej dno płatkami owsianymi). Zostawić do wyrośnięcia na ok 1,5-2 godziny (pod koniec wyrastania należy obserwować, żeby ciasto nie urosło za bardzo).

Wyrośnięty chlebek posmarować/spryskać wodą i posypać płatkami owsianymi lub dowolnymi ziarnami. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 230 stopni. Piec w tej temperaturze przez 10 min. Następnie zmniejszyć temp do 200 stopni i i piec jeszcze 30-35 min.


"Jedzenie pełnoziarnistej kaszy jęczmiennej obniżało poziom chlesterolu i ciśnienie krwi"
  (Badania Departamentu Rolnictwa USA)
źródło: "Książka kucharska Jane Carper", str. 122


Zainspiruj się kaszą! II edycja

8 komentarzy:

  1. naprawdę fajny pomysł żeby przemycić kaszę do codziennego jadłospisu!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię wszelkiego rodzaju kasze, bardzo mnie cieszy że okazują się takie zdrowe

    OdpowiedzUsuń
  3. ależ ci wyrosło! Cudowny chleb :)
    bardzo dobry pomysł na domowe pieczywo :)

    OdpowiedzUsuń
  4. przepis zdecydowanie z pomysłem! super chlebek

    OdpowiedzUsuń
  5. Pomysłowe z tą kaszą:) Musimy koniecznie spróbować, bo chleb wyszedł cudowny:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniały chleb! Ciekawe dodatki, mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super pomysł na super chlebek. Od dawna jem chleb z maki orkiszowej. Bardzo mi smakuje. :) A tu jeszcze kasza jęczmienna... świetnie:)

    OdpowiedzUsuń

Skomentuj!

Drukuj

Zobacz także:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...