środa, 25 września 2013

Tatterowiec - razowy chleb na zakwasie

W końcu upiekłam słynnego Tatterowca z Piekarni Tatter. Chlebek pyszny, o fajnej strukturze, bardzo łatwy do zrobienia. Jeśli jeszcze nie próbowaliście, to polecam!


Składniki:
  • 400g zakwasu żytniego razowego plynnego*
  • 150ml wody**
  • 100g maki żytniej/pszennej razowej
  • 300g maki pszennej chlebowej 
  • 1 łyżka soli morskiej
  • 1 łyżeczka cukru demerara (ja zamiast cukru użyłam melasy z trzciny cukrowej ze sklepu Kuchnie Świata)

*jesli zakwas jest mlody, mozna dodac 1 lyzeczke suchych drozdzy
**ilosc uzytej wody nalezy uzaleznic od gestosci zakwasu i rodzaju użytych mąk

Wszystkie składniki wymieszać. Ciasto ma być lepkie i luźne. Zostawić do do wyrośnięcia na 60 minut, przykryte lnianą ściereczką. Po tym czasie ciasto krótko wyrobić lub wymieszać. Przełożyć do foremki (keksówki) wysmarowanej masłem i wysypanej otrębami oraz sezamem. Wierzch posmarować oliwą. Przykryć ściereczką lub naoliwioną folią i pozostawić do kolejnego wyrastania (ma rosnąć kilka godzin, do podwojenia objętości, ale trzeba uważać, żeby ciasto nie przerosło). Przed pieczeniem posypać dowolnymi ziarnami, otrębami, płatkami owsianymi.

Chleb wstawić do piekarnika nagrzanego do 250 stopni, spryskać ścianki piekarnika kilkakrotnie wodą, i w tej temperaturze 250 stopni piec chleb przez 15 min. Następnie zmniejszyć temperaturę do 230 stopni i piec 30 min. Po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 200 stopni i piec ok 10 min.
 
Tatter opisuje też inny sposób pieczenia: foremkę z chlebem wstawić do zimnego piekarnika, nastawiać temperaturę na 200 stopni. Gdy piekarnik dobrze się nagrzeje (osiągnie temperaturę 200 stopni), chleb i ścianki piekarnika spryskać wodą i od tego momentu piec chleb przez ok. 60 min. Myślę jednak, że ten sposób sprawdza się tylko jeśli piekarnik nagrzewa się do temp 200 stopni bardzo szybko, w przeciwnym wypadku chleb może "upaść".

Przypominam o trwającym KONKURSIE.

9 komentarzy:

  1. jaki piękny chleb! zjadłabym kromeczkę z masłem:)

    OdpowiedzUsuń
  2. piekłam dawno dawno temu :) muszę powtórzyć! cudnie go obsypałaś :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Z masłem kromeczka tego pysznego chleba na wagę złota:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny chlebek :)) Na pewno kiedyś skorzystam z przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. nie słyszałam o nim, ale wyszedł ci ideaaalny! :)
    Taki wysoki, wygląda na mokry-mmm :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chleb wygląda przepysznie:) Oj... zjadłybyśmy:)

    OdpowiedzUsuń

Skomentuj!

Drukuj

Zobacz także:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...